27.11.2011

Mal til 13 flappers vinskjuler

Denne kommer litt sent på dagen, men det er ikke alltid dagene blir slik man planlegger. Les gjerne hele tutorialen for å få et overblikk og tips aller først. Dette er min aller første tutorial, så den er litt klønete forklart...

1. Start med en kartong på 12" x 10 1/2"
2. Fra kortsiden skal det scores ved hver 3/4"
     (3/4", 1 1/2", 2 1/4", 3", 3 3/4", 4 1/2", 5 1/4", 6", 6 3/4", 7 1/2", 8 1/4", 9", 9 3/4")
3. Roter arket for å score brettekant for "flappene" oppe og nede ved 2 5/8" og 10 1/8" (disse målene avgjør hvor lange flapper du får. De lengste her er "toppflapper". Score gjerne også fra andre siden her.


4. Klipp vekk de to rektanglene som er "X'et" på bildet over.
5. Klipp langs scorekanten fra 0 til 2 5/8" scorelinje, og tilsvarende nede. Se punkt 6 og 7 hvis du vil spare litt klipping ;)


6. Jeg har brukt Silentsetter for å lage små hull som vist nedenfor på "toppflappene":

7. Klipp "toppflappene" litt smalere (det gjør det enklere å få lagt alutape og evnt skjulte skatter på flappene)


8. Rull vinskjuleren slik at du får fasongen den skal ha.


9. Påfør lim langs den flappeløse kanten og monter denne mot baksiden av den første slik at "Herr Flappeløs" blir på innsiden av vinskjuleren. Det kan være greit å gjøre dette med flasken inni for å stabilisere litt.


10. Legg ned bunnflappene som vist på bildet til venstre, og fest disse
med tape for å sikre fasongen. Også her har jeg hatt flasken inni av samme grunn som ovenfor.

   
11. Den største jeg har her er en ferdig chipboardsirkel og vil tjene som "stett", den lille skal nedi vinskjuleren. Min er 7 cm i diameter, og jeg klipper ut to slike sirkler som jeg limer sammen først før jeg tar på generøst med lim på den ene siden og limer fast nedi vinskjuleren. Press bunnen sammen med hjelp av flasken.


(12a. Nå har jeg pleid å klistre på det som skal under alutape og selve alutape med flaske inni. Dette kan sikkert gjøres før man limer vinskjulerens "Herr Flappeløs" , men jeg har ikke gjort det siden alutapen lett kan revne når vinskjuleren skal rulles i fasong...)



12. Vær generøs med lim på bunnen av vinskjuleren også og monter "stetten". Det er veldig greit å ha vinflaske tilgjengelig også her, for å få presset bunnen godt sammen :D


Nå kan alutapen males med akrylmaling og freshes opp med ink.
Det aller aller siste jeg gjør er å lage hull til eyelets på toppflappene, og trer i en snor slik at flappene legger seg delvis over/under sine tilstøtende flapper slik som vist i punkt 10.

Det var det.
Er noe uklart så hyl ut :D


3 kommentarer:

  1. Tusen takk for at du deltar på Candyen min. :)

    Jeg legger meg som følger hos deg.

    Klem fra meg! :)

    SvarSlett
  2. Så flott vinskjuler!
    En veldig bra tutorial du har laget her.
    Veldig oversiktelig punkt for punkt til de bildene som hører sammen med forklaringen.
    En kjempe jobb!
    Ha en fin førjuls tid :) X

    SvarSlett
  3. Du, jeg legger deg til i blogglisten min i bloggen min jeg. :)

    Ha en strålende dag!

    Klem Trollkjerringa! :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...